Kontroluj każdą kroplę paliwa i oszczędzaj !!

 

Kontroluj każdą kroplę paliwa i oszczędzaj!

 

        Paliwo i jego koszty odgrywają w każdej firmie budowlanej niezwykle ważną rolę. Poszukując sposobu kontroli nad tankowaniem oraz wymiernych oszczędności, warto zastanowić się nad własną, kontenerową stacją paliw oraz optymalizacją wszystkich procesów związanych z paliwem.

        Odpowiedni zbiornik i dystrybutor paliw-już taka najprostsza własna stacja paliw ma wiele zalet. Pozwala na tańsze hurtowe zakupy paliwa oraz oszczędności związane z brakiem potrzeby wysłania pojazdów na stacje detaliczne. Jednak pełnię możliwych korzyści osiągniemy, kiedy na naszej wewnętrznej stacji pojawi się profesjonalna automatyka z odpowiednim oprogramowaniem.

Korzyści

Co otrzymujemy w zamian? Przede wszystkim:

  • obniżenie kosztów osobowych (nie musimy angażować obsługi stacji do wydawania paliwa),
  • możliwość tankowania paliwa o każdej porze dnia i nocy,
  • oszczędności wynikające z ukrócenia nadużyć i precyzyjnego rozliczania rzeczywistego zużycia paliwa,
  • stałą kontrolę stanu technicznego układu wydającego paliwo,
  • aktualną informację o ilości paliwa na stacji,
  • usprawnienie przepływu informacji, np. do księgowości, magazynu,
  • wyeliminowanie ewentualnych błędów popełnianych podczas ręcznej ewidencji.

Posiadanie przyzakładowej stacji z profesjonalnym automatem i oprogramowaniem to przede wszystkim dokładna kontrola wydania paliwa. W każdej chwili jesteśmy w stanie ustalić: kto, kiedy, ile i do czego pobrał paliwo, a dzięki temu precyzyjnie przewidywać i kontrolować koszty. Dzieje się tak, ponieważ tankowanie za pomocą automatu przypomina korzystanie z bankomatu. Każdy kierowca musi się przed rozpoczęciem tankowania zidentyfikować odpowiednią kartą. Urządzenie uruchamia pompę dystrybutora dopiero po podaniu wymaganych danych (m.in. nr PIN) oraz informacji o pojeździe, do którego nastąpi tankowanie.

Na tym jednak kontrola się nie kończy. Oprogramowanie zespolone z automatem może śledzić dokładny przebieg tankowania – sekunda po sekundzie. Dzięki temu wiemy, czy pobór paliwa następował bez przeszkód lub czy wystąpiły niespodziewane spadki wydajności. W takim przypadku urządzenie wyśle odpowiedni alarm do wyznaczonej osoby. Program diagnozuje także na bieżąco sprzęt na stacji oraz monitoruje zbiorniki.

System pozwala także m.in. ustalić i zabezpieczyć określony porządek i kolejność wydań paliwa w skali dnia, tygodnia i miesiąca. Tym samym można precyzyjnie dostosować tankowanie pojedynczego pojazdu lub grup pojazdów do zaplanowanego harmonogramu robót. Przykładek może być tu firma Budokrusz, w której większość pojazdów wykorzystywana była w trybie wielozmianowym przez dwóch lub trzech kierowców. Wymogiem Budokruszu było, aby ilość tankowanego paliwa wykazywana była nie tylko na poszczególne pojazdy, ale również na każdego kierowcę niezależnie od momentu przejęcia pojazdu. Raport taki powstaje automatycznie.

Kontrolę nad wydawaniem paliwa można jeszcze bardziej rozwinąć, stosując system PetroFlota. Polega on na umieszczeniu we wlewach paliwa w pojazdach mikroczipów RFID. Zakodowany w nich unikalny numer identyfikacyjny, dający pewność autoryzacji pojazdu, odczytywany jest przez czytnik znajdujący się w specjalnej nakładce na pistolet dystrybutora. Automat zwalnia pompę dystrybutora dopiero wówczas, gdy nakładka pistoletu złączy się z nakładką na wlewie. Nie ma wobec tego możliwości, aby tankowanie nastąpiło do innego pojazdu lub np. do kanistra. Wszystkie dane o działaniach na stacji z wykorzystaniem systemu PetroFlota są przesyłane do programu, w którym podlegają analizie przez uprawnioną osobę.

System identyfikacji PetroFlota jest najnowocześniejszym dostępnym w tej chwili zabezpieczeniem przed nieuprawnionym tankowaniem pojazdów i najpewniejszym sposobem identyfikacji pojazdów. System można instalować w pojazdach osobowych, ciężarowych, autobusach i maszynach budowlanych. Wiele kształtów i rozmiarów tagów umożliwia różnorodne zastosowania, w tym w maszynach z wlewami o średnicy ponad 150 mm, jak: lokomotywy, koparko-ładowarki i inne wielkogabarytowe pojazdy.

Wszystkie wymienione sposoby kontroli wydawanie paliwa służą uzyskaniu wymiernych oszczędności finansowych, o czym dobrze świadczy przykład firmy Skanska. W przypadku tej znanej firmy budowlanej program objął 35 automatycznych stacji zlokalizowanych na placach budów dróg i autostrad. Do uruchomienia systemu wykorzystane zostały automaty PetroMAT MIDI i PetroMAT BIG. Pierwsze, zasilane bezpośrednio z 24-voltowej instalacji samochodowej, zostały zainstalowane na autocysternach firmy, drugie- w kontenerowych zbiornikach o pojemności 5m3 jako automaty zabudowane w dystrybutorach.

Informacje udostępnione osobom odpowiedzialnym w tej firmie za paliwo pochodzą z sond pomiarowych, czujników przecieku, czujników temperatury, autonalewaków, dystrybutorów paliw oraz systemu PetroFlota. Niezależnie od aktualnego położenia wszystkie urządzenia na bieżąco komunikują się z serwerem zarządzającym. Przy użyciu danych z tych urządzeń profesjonalne terminale sterujące PetroMAT rejestrują wszystkie operacje związane z dostawą i wydaniami paliw. W połączeniu z natychmiastowym raportowaniem online przekłada się to na konkretne oszczędności. Po roku użytkowania terminali PetroMAT oraz programu PetroManager NET przedstawiciele SKANSKA przyznali, że system pozwolił im na kontrolę każdej kropli paliwa, używanej przez firmę.

Oszczędności wynikające z korzystania z profesjonalnego oprogramowania mogą być jeszcze większe. Dzięki specjalnym algorytmom stworzonym na bazie wiedzy i doświadczenia specjalistów oraz biegłych sądowych z zakresu rozliczania paliw, takich jak Włodzimierz Maciejowski, możliwe jest uzyskanie wykazu niezawinionych ubytków paliwa, związanych z błędami pomiarowymi. Oprogramowanie PetroManager 15+ bardzo precyzyjnie zbiera dane z elementów automatyki wydań i pomiaru poziomu oraz zarejestrowanych dostaw. Porównuje wszystko z wprowadzonymi dokumentami i w odpowiedniej formie generuje raport, który umożliwi wszystkie, powstałe na każdym etapie obrotu paliwami, niedobory rozliczyć jako koszt, a nie stratę, pozwalając uzyskać poważne oszczędności fiskalne.

Mając takie zabezpieczenia, możemy spać spokojnie. Zwłaszcza, że pomoc w uruchomieniu własnej stacji paliw oferują profesjonalne firmy z długim stażem na rynku, zapewniając klientowi nie tylko stały dostęp do danych online z dowolnego miejsca, ale również gwarantując, że ich fizycznie zamontowany na stacji sprzęt nadaje się do pracy w trudnym środowisku. Bardzo ważne jest uzyskanie dla swoich produktów odpowiednich certyfikatów popartych badaniami w specjalistycznych, niezależnych laboratoriach, takich jak Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A w Gdyni, który przeprowadził specjalistyczne badania pod kątem spełniania przez automaty serii PetroMAT międzynarodowych norm bezpieczeństwa, określonych w normach, m.in. PN-EN 60950:2002 czy PN-EN 60529:2003.

Po seriach testów i doświadczeń automaty przeszły pozytywną weryfikację w zakresie:

  • bezpieczeństwa urządzeń techniki informatycznej,
  • bezpieczeństwa odnoszącego się do sprzętu elektrycznego,
  • stopnia ochrony zapewnianej przez obudowy (kod IP),
  • badania kompatybilności elektromagnetycznej,
  • dopuszczalnych poziomów zaburzeń radioelektrycznych,
  • badania klimatycznego.

       Pierwszym odbiorcą automatów po certyfikacji stało się Wojsko Polskie, które dla baz umieszczonych w całej Polsce zakupiło aż 18 sztuk tych urządzeń. Warunkiem współpracy było m.in. posiadanie przez firmę certyfikatu zgodności Systemu Zarządzania Jakością PN-EN ISO 9001, a także pozytywny odbiór automatów zgodnie z wojskowymi wymogami NATO AQAP 2131.

Badania w Gdyni i wojskowe testy potwierdziły oficjalnie to, co wynika z doświadczenia grudziądzkiej firmy. Systemy tworzone w oparciu o profesjonalne automaty i zintegrowane z nimi oprogramowanie cechują się dużą żywotnością i z powodzeniem sprawdzają się w praktyce, często w bardzo trudnym środowisku pracy.

Automaty PetroMAT wraz z programem sterującym już od prawie ośmiu lat pracują w kopalniach kruszyw należących do CEMEX Polska, w których ze względu na poziom zapylenia wymagany był sprzęt z najwyższej półki. System, obejmujący obsługę trzynastu kontenerowych stacji paliw, działa bez najmniejszych problemów od połowy 2009 roku. Z kolei od 5 lat spójny system kontroli paliwa działa we wspomnianej wyżej budowlanej firmie Skanska.

Lista podobnych, udanych wdrożeń systemu, który działa bez zarzutów niesprzyjających warunkach środowiskowych, jest długa i obejmuje także bocznice kolejowe (PKP Cargo), składy paliw z wielkogabarytowymi zbiornikami o wysokości sięgającej 22 metrów (Baltchem) oraz wiele firm transportowych, budowlanych i produkcyjnych.

Podsumowanie

 

Skala możliwych korzyści płynących z precyzyjnego rozliczania paliwa jest bardzo duża. System w sposób autonomiczny i ciągły steruje procesem wydawania paliw, eliminując konieczność angażowania pracowników stacji do tych czynności. Oferuje działanie 24 godziny na dobę , pełną zdalną kontrolę, szczegółowe rozliczenie dostaw, aktualnych stanów i rozchodu paliw oraz umożliwia przeprowadzenie w dowolnym momencie pełnej inwentaryzacji.

Mówiąc półżartem, program, monitorując wszelkie działania w zakresie obrotu paliw w firmie, wyprzedził swoje czasy i już teraz może wydatnie pomóc w spełnieniu wymogów obecnych i przyszłych przepisów związanych z magazynowaniem i transportem paliw płynnych.

Co bardzo ważne, korzystanie z oprogramowania, choć możliwe z każdego urządzenia z dostępem do internetu, jest również dla użytkownika całkowicie bezpieczne – wszystkie dane systemu są, podobnie jak w instytucjach bankowych, chronione m.in. za pomocą  tzw. Klastra replikacyjnego, który skupia się na bezpieczeństwie danych klientów oraz niezawodności systemu.

Inwestycja w automatyczna kontenerową stację paliw to dla osób dbających o rozwój swojego biznesu, którego paliwo jest ważnym elementem, to dziś już nie tyle zbędny wydatek, co raczej sposób na wprowadzenie w życie nowoczesnych rozwiązań, które każdego dnia ułatwiają pracę i przynoszą konkretne oszczędności.

 

Artykuł „Kontrouluj każdą kroplę paliwa i oszczędzaj!I”  AUTOSTRADY Nr 4 /2017