Stacje automatyczne bezpieczeństwo transakcji

 

Bezpieczeństwo transakcji na stacjach automatycznych

 

Zautomatyzowane stacje flotowe – zarówno te wewnętrzne, zakładowe, obsługujące wyłącznie pojazdy własne, jak i ew. inne firmy – muszą mieć niezawodne oprogramowanie. Poziom zabezpieczeń zależy od szacowanego ryzyka nadużyć i typu obiektu.

W pierwszej kolejności trzeba oczywiście zdać sobie sprawę z istotnego podziału stacji: na ogólnodostępne oraz wewnątrzzakładowe – które mogą wydawać paliwo tylko pojazdom i maszynom w danej firmie.

– Tak samo należy podzielić automaty paliwowe i sposoby rozliczania płatności. Na komercyjnych stacjach automaty muszą przyjmować zarówno płatności kartami, jak i płatności gotówkowe. Wymaga to stosowania odpowiednich zabezpieczeń – gotówka (akceptory banknotów, sejf), karty płatnicze (weryfikacja w centrach rozliczeniowych) – wyjaśnia Arkadiusz Szymański, wiceprezes PetroConsulting.

-Natomiast stacje przyzakładowe wydają firmowe karty swoim pracownikom oraz karty closed-loop (akceptowane w zamkniętej sieci wydawcy) dla firm zewnętrznych. W tym drugim przypadku rozliczenie płatności opiera się o typową fakturową sprzedaż paliw, gdyż automat precyzyjnie przekazuje kto, kiedy, ile i do jakiego pojazdu pobrał paliwo – dodaje wiceprezes PetroConsulting.

Rozliczenia paliw wydanych dla własnych pojazdów odbywają się również na podstawie zebranych informacji: kto, kiedy, ile i do czego pobrał paliwa, jednak jest to uzupełniane o szereg dodatkowych informacji, pomagających w rozliczeniu „każdej kropli”.

Sieci stacji paliw ciągle udoskonalają ofertę dla firm, kładąc nacisk na sprawne i szybkie rozliczanie transakcji.

 

Stacje wewnętrzne

 

Stacje wewnętrzne, zakładowe obsługują pojazdy własne i ewentualnie pojazdy innych firm, którym wydano odpowiednie identyfikatory. Tankowanie wymaga zastosowanie specjalnego identyfikatora (żeton zbliżeniowy – brelok, karta magnetyczna, kod pin, identyfikator we wlewie baku itp.). Często odrębne identyfikatory wydawane są dla kierowców i pojazdów. Poziom zabezpieczeń będzie zależał od szacowanego ryzyka nadużyć. Identyfikatory stosowane na stacjach wewnętrznych (…) oparte są o listy zarejestrowanych użytkowników.

 

Kontrola i precyzja

 

Przedsiębiorcy chcą większej kontroli nad wewnętrznymi rozchodami paliwa, oczekują dokładnego rozliczania oraz rzeczywistych oszczędności. Główne korzyści osiągniemy, stosując profesjonalne automaty z odpowiednim oprogramowaniem.

-Na tym jednak kontrola się nie kończy. Profesjonalne oprogramowanie zespolone z automatem jest w stanie śledzić dokładny przebieg tankowania – sekunda po sekundzie. Dzięki temu będziemy wiedzieli, czy pobór paliwa następował bez przeszkód lub czy wystąpiły niespodziewane spadki wydajności, rozszczelnienie układu czy zapchanie filtra-wyjaśnia Arkadiusz Szymański.

Dodaje, że taką kontrolę nad wydawaniem paliwa można jeszcze zabezpieczyć, stosując np. system PetroFlota. Polega on na założeniu na pistolet odmierzacza oraz wlew paliwa w pojazdach odpowiedniej nakładki. Wówczas automat zwalnia pompę odmierzacza, gdy nakładka pistoletu złączy się z nakładką na wlewie. Nie ma wobec tego możliwości, aby tankowanie nastąpiło do innego pojazdu lub do kanistra. Wszystkie dane o działaniach na stacji z wykorzystaniem tego systemu są przesyłane do analizy przez uprawnioną osobę.

 

Fragment miesięcznika „Paliwa Płynne” – wrzesień 2017