Jak obniżyć zużycie paliwa

Częstym problemem, spędzającym sen z powiek właścicielom pojazdów i maszyn budowlanych jest duże zużycie paliwa. Koszty jego zakupu, przy obecnych cenach, nie są bowiem bez znaczenia dla prowadzonej działalności. Czy jest na to jakaś rada? Poniżej przytaczamy trzy rozwiązania, które pozwalają na osiągniecie znaczących oszczędności.

 
jak obniżyć zużycie paliwa

Firma PetroConsulting oferuje systemy do elektronicznej ewidencji wydań paliwa. Na zdjęciu terminal PetroMat Maxi
Fot. PetroConsulting


Elektroniczna ewidencja
Firma PetroConsulting zajmuje się produkcją i wdrażaniem rozwiązań dla branży paliwowej od ponad 10 lat. Oferowane rozwiązania są skalowalne, co pozwala je stosować w firmach o różnej wielkości taboru i zużycia paliwa.

Najprostszym oferowanym przez PetroConsulting sposobem obniżenia zużycia jest wprowadzenie systemu elektronicznej ewidencji wydania paliw silnikowych PetroMat Mikro. Urządzenie to zaprojektowano do instalacji w najpopularniejszych w Polsce dwupłaszczowych zbiornikach plastikowych o pojemności do 5000 l. PetroMat Mikro pozwala małej firmie na prowadzenie ewidencji pobrań paliwa i nadzorowanie stanu paliwa w zbiorniku na komputerze magazyniera. Urządzenie jest dostarczane w zestawie z identyfikatorami systemowymi, licznikiem-pulserem i oprogramowaniem zarządzającym.

Bardziej zaawansowane urządzenia serii PetroMat pozwalają na prowadzenie rozliczeń całej floty pojazdów razem z kompensacją temperatury. Przeznaczone dla średnich i dużych odbiorców współpracują z legalizowanymi dystrybutorami i nalewakami cystern paliwowych oraz sondami poziomu paliwa wszystkich liczących się producentów. Często podkreślaną przez użytkowników zaletą sprzętu PetroConsulting jest jego uniwersalność – może bowiem sterować prawie każdym sprzętem do wydawania i kontroli paliw pędnych, AdBlue lub płynów eksploatacyjnych jaki jest dostępny na rynku.

Dzięki konwerterom sygnału można np. korzystać z pomiaru temperatury magazynowanego paliwa. W ten sposób oprogramowanie zarządzające PetroManager przelicza objętość wydawanego i magazynowanego paliwa do objętości w temperaturze 15°C. W tej temperaturze paliwo jest dostarczane z hurtowni. Dzięki temu znikają niedobory wynikające z różnic objętości powstających wraz ze zmianą temperatury. Mowa tu o ilościach sięgających 2–4% rocznie, które jest zazwyczaj rozliczane jako strata niezawiniona.

Dzięki solidnym stalowym, bryzgoszczelnym obudowom i jakościowym komponentom terminale PetroMat są trwałe i odporne na działanie czynników zewnętrznych. Od lat instalowane są również w trudnych warunkach eksploatacyjnych takich, jak kopalnie i żwirownie. Najbardziej ekstremalna instalacja to montaż tankomatów w Chabarowsku na dalekim wschodzie Rosji, na nadbrzeżu rzeki Amur, gdzie oprócz dużej wilgotności, poddane są działaniu bardzo niskiej temperatury.

Terminale PetroMat Midi, Maxi i Big mogą być też wyposażone w system identyfikacji wlewu PetroFlota. Układ ten składa się z dwóch zasadniczych części – identyfikatorów instalowanych we wlewach paliwa i czytnika instalowanego na pistolecie nalewowym. Pistolet włożony do wlewu paliwa sprawdza dane pojazdu i autoryzuje tankowanie. Zabezpiecza to przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa lub kradzieżą do nieuprawnionego pojazdu lub kanistra. Zastosowanie tego układu pozwoliło jednemu z użytkowników na osiągnięcie 30% oszczędności.



automatyka stacji paliw

Firma Auto-Gaz Centrum proponuje nowoczesne rozwiązanie w postaci sterownika zasilania dwupaliwowego Zenit Pro Diesel
Fot. Auto-Gaz Centrum


Zasilanie dwupaliwowe
Wraz z poszukiwaniem oszczędności w transporcie coraz częściej pojawia się temat dwupaliwowego zasilania silników wysokoprężnych. W tej dziedzinie stosuje się bardzo zaawansowane rozwiązania techniczne, pozwalające na uzyskanie dużej mocy przy niewielkim zużyciu paliwa. Firma Auto-Gaz Centrum proponuje w tym zakresie nowoczesne rozwiązanie w postaci sterownika zasilania dwupaliwowego Zenit Pro Diesel.

Zasilanie dwupaliwowe polega na jednoczesnym podawaniu do silnika dwóch różnych paliw – dodawanie do ON gazu LPG lub CNG. Gaz zapala się w cylindrze od palącego się ON. Przy zastosowaniu dodatku gazu następuje znaczna poprawa parametrów pracy silnika przez wzrost mocy i momentu obrotowego. Dla prawidłowej pracy silnika wymagana jest proporcja ok. 75% ON i 25% LPG. Taka mieszanina daje pewność zachowania trwałości silnika i utrzymania jego dynamiki na odpowiednim poziomie.

Inwestycja związana z montażem instalacji gazowej zwraca się średnio po 3–4 miesiącach użytkowania. Po dobrym skonfigurowaniu i właściwej kalibracji, zasilanie dwupaliwowe zwiększa dynamikę jazdy, a odpowiedni sposób jazdy daje gwarancję uzyskania zadowalających oszczędności.

Ciągniki siodłowe zużywają średnio 30–35 l ON na 100 km, a w ciągu roku pokonują trasy wynoszące ponad 100 tys. km – z myślą o takich właśnie odbiorcach konstruowane są systemy zasilania dwupaliwowego. Dla właściciela floty kilku czy kilkunastu samochodów ciężarowych oszczędności po zastosowaniu domieszki gazu są równoznaczne z zakupem nowego ciągnika siodłowego.

Zabezpieczenie wlewu paliwa
Firma Data System Group, specjalizująca się w monitoringu pojazdów służbowych, oferuje możliwość zaoszczędzenia, ale także skutecznego zabezpieczenia paliwa. System DSlocate (autorska aplikacja) w połączeniu z nadajnikiem umieszczanym w pojeździe stale przekazuje m.in. dane dotyczące poziomu paliwa. System raportuje tankowania pojazdów ze wskazaniem miejsca, dokładnej godziny oraz ilości zatankowanego paliwa. Wszelkie anomalie w pracy pojazdu (np. ubytek paliwa) są automatycznie wykrywane i raportowane. Dzięki systemowi użytkownik może oszczędzić na paliwie nawet 70000 zł rocznie.



petroconsulting

System DS BakTIR to rozwiązanie zabezpieczające mechanicznie i elektronicznie wlew paliwa przed otwarciem przez osoby nieuprawnione
Fot. Data System


Dodatkowym elementem wpływającym na zużycie paliwa, jest nowy produkt firmy Data System Group
– DS BakTIR. System ochrony i monitorowania wlewu paliwa DS BakTIR to rozwiązanie zabezpieczające mechanicznie i elektronicznie wlew paliwa przed otwarciem go przez osoby nieuprawnione. W przypadku otwarcia DS BakTIR w kabinie pojazdu pojawia się alarm dźwiękowo-wizualny. Kierowca ma możliwość natychmiastowej reakcji, a dysponent lub właściciel floty zostaje poinformowany o każdorazowym otwarciu i zamknięciu wlewu paliwa, a także o przerwaniu łączności (sabotaż urządzenia). DS BakTIR umożliwia monitorowanie czasu tankowania pojazdu.

 

Źródło: Forum Budowlane, nr 8 (219) 2014

-2