Firma PetroConsulting oferuje systemy do elektronicznej ewidencji wydań paliwa. Na zdjęciu terminal PetroMat Maxi
Fot. PetroConsulting

Elektroniczna ewidencja
Firma PetroConsulting zajmuje się produkcją i wdrażaniem rozwiązań dla branży paliwowej od ponad 10 lat. Oferowane rozwiązania są skalowalne, co pozwala je stosować w firmach o różnej wielkości taboru i zużycia paliwa.

Najprostszym oferowanym przez PetroConsulting sposobem obniżenia zużycia jest wprowadzenie systemu elektronicznej ewidencji wydania paliw silnikowych PetroMat Mikro. Urządzenie to zaprojektowano do instalacji w najpopularniejszych w Polsce dwupłaszczowych zbiornikach plastikowych o pojemności do 5000 l. PetroMat Mikro pozwala małej firmie na prowadzenie ewidencji pobrań paliwa i nadzorowanie stanu paliwa w zbiorniku na komputerze magazyniera. Urządzenie jest dostarczane w zestawie z identyfikatorami systemowymi, licznikiem-pulserem i oprogramowaniem zarządzającym.

Bardziej zaawansowane urządzenia serii PetroMat pozwalają na prowadzenie rozliczeń całej floty pojazdów razem z kompensacją temperatury. Przeznaczone dla średnich i dużych odbiorców współpracują z legalizowanymi dystrybutorami i nalewakami cystern paliwowych oraz sondami poziomu paliwa wszystkich liczących się producentów. Często podkreślaną przez użytkowników zaletą sprzętu PetroConsulting jest jego uniwersalność – może bowiem sterować prawie każdym sprzętem do wydawania i kontroli paliw pędnych, AdBlue lub płynów eksploatacyjnych jaki jest dostępny na rynku.

Dzięki konwerterom sygnału można np. korzystać z pomiaru temperatury magazynowanego paliwa. W ten sposób oprogramowanie zarządzające PetroManager przelicza objętość wydawanego i magazynowanego paliwa do objętości w temperaturze 15°C. W tej temperaturze paliwo jest dostarczane z hurtowni. Dzięki temu znikają niedobory wynikające z różnic objętości powstających wraz ze zmianą temperatury. Mowa tu o ilościach sięgających 2–4% rocznie, które jest zazwyczaj rozliczane jako strata niezawiniona.

Dzięki solidnym stalowym, bryzgoszczelnym obudowom i jakościowym komponentom terminale PetroMat są trwałe i odporne na działanie czynników zewnętrznych. Od lat instalowane są również w trudnych warunkach eksploatacyjnych takich, jak kopalnie i żwirownie. Najbardziej ekstremalna instalacja to montaż tankomatów w Chabarowsku na dalekim wschodzie Rosji, na nadbrzeżu rzeki Amur, gdzie oprócz dużej wilgotności, poddane są działaniu bardzo niskiej temperatury.

Terminale PetroMat Midi, Maxi i Big mogą być też wyposażone w system identyfikacji wlewu PetroFlota. Układ ten składa się z dwóch zasadniczych części – identyfikatorów instalowanych we wlewach paliwa i czytnika instalowanego na pistolecie nalewowym. Pistolet włożony do wlewu paliwa sprawdza dane pojazdu i autoryzuje tankowanie. Zabezpiecza to przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa lub kradzieżą do nieuprawnionego pojazdu lub kanistra. Zastosowanie tego układu pozwoliło jednemu z użytkowników na osiągnięcie 30% oszczędności.

Firma Auto-Gaz Centrum proponuje nowoczesne rozwiązanie w postaci sterownika zasilania dwupaliwowego Zenit Pro Diesel
Fot. Auto-Gaz Centrum

Zasilanie dwupaliwowe

Wraz z poszukiwaniem oszczędności w transporcie coraz częściej pojawia się temat dwupaliwowego zasilania silników wysokoprężnych. W tej dziedzinie stosuje się bardzo zaawansowane rozwiązania techniczne, pozwalające na uzyskanie dużej mocy przy niewielkim zużyciu paliwa. Firma Auto-Gaz Centrum proponuje w tym zakresie nowoczesne rozwiązanie w postaci sterownika zasilania dwupaliwowego Zenit Pro Diesel.

Zasilanie dwupaliwowe polega na jednoczesnym podawaniu do silnika dwóch różnych paliw – dodawanie do ON gazu LPG lub CNG. Gaz zapala się w cylindrze od palącego się ON. Przy zastosowaniu dodatku gazu następuje znaczna poprawa parametrów pracy silnika przez wzrost mocy i momentu obrotowego. Dla prawidłowej pracy silnika wymagana jest proporcja ok. 75% ON i 25% LPG. Taka mieszanina daje pewność zachowania trwałości silnika i utrzymania jego dynamiki na odpowiednim poziomie.

Inwestycja związana z montażem instalacji gazowej zwraca się średnio po 3–4 miesiącach użytkowania. Po dobrym skonfigurowaniu i właściwej kalibracji, zasilanie dwupaliwowe zwiększa dynamikę jazdy, a odpowiedni sposób jazdy daje gwarancję uzyskania zadowalających oszczędności.

Ciągniki siodłowe zużywają średnio 30–35 l ON na 100 km, a w ciągu roku pokonują trasy wynoszące ponad 100 tys. km – z myślą o takich właśnie odbiorcach konstruowane są systemy zasilania dwupaliwowego. Dla właściciela floty kilku czy kilkunastu samochodów ciężarowych oszczędności po zastosowaniu domieszki gazu są równoznaczne z zakupem nowego ciągnika siodłowego.

Zabezpieczenie wlewu paliwa

Firma Data System Group, specjalizująca się w monitoringu pojazdów służbowych, oferuje możliwość zaoszczędzenia, ale także skutecznego zabezpieczenia paliwa. System DSlocate (autorska aplikacja) w połączeniu z nadajnikiem umieszczanym w pojeździe stale przekazuje m.in. dane dotyczące poziomu paliwa. System raportuje tankowania pojazdów ze wskazaniem miejsca, dokładnej godziny oraz ilości zatankowanego paliwa. Wszelkie anomalie w pracy pojazdu (np. ubytek paliwa) są automatycznie wykrywane i raportowane. Dzięki systemowi użytkownik może oszczędzić na paliwie nawet 70000 zł rocznie.

System DS BakTIR to rozwiązanie zabezpieczające mechanicznie i elektronicznie wlew paliwa przed otwarciem przez osoby nieuprawnione
Fot. Data System

Dodatkowym elementem wpływającym na zużycie paliwa, jest nowy produkt firmy Data System Group

– DS BakTIR. System ochrony i monitorowania wlewu paliwa DS BakTIR to rozwiązanie zabezpieczające mechanicznie i elektronicznie wlew paliwa przed otwarciem go przez osoby nieuprawnione. W przypadku otwarcia DS BakTIR w kabinie pojazdu pojawia się alarm dźwiękowo-wizualny. Kierowca ma możliwość natychmiastowej reakcji, a dysponent lub właściciel floty zostaje poinformowany o każdorazowym otwarciu i zamknięciu wlewu paliwa, a także o przerwaniu łączności (sabotaż urządzenia). DS BakTIR umożliwia monitorowanie czasu tankowania pojazdu.