fbpx

Jeśli zarządzasz flotą transportową, parkiem maszyn budowlanych, rolniczych lub innych zasilanych olejem napędowym, prawdopodobnie przekonałeś się, że opłacalne jest posiadanie zbiornika paliwa na terenie firmy. Pozwala to zaspokoić niektóre lub wszystkie potrzeby związane z tankowaniem firmowych pojazdów. Możliwe, że posiadasz podziemne lub naziemne metalowe zbiorniki paliw. Jednak możesz mieć jeden lub kilka dwuściennych zbiorników plastikowych o pojemności 5000 litrów, czyli najbardziej popularne zbiorniki do paliw w Polsce.

Właściwa konserwacja takiego zbiornika jest niezbędna, gdyż jej zaniedbanie może powodować kosztowne naprawy zbiornika lub pojazdów, a nawet zagrożenie pożarem lub wybuchem. Przepisy prawa również podają, jakie testy i inspekcje należy przeprowadzić, mając na uwadze bezpieczeństwo pożarowe i ekologiczne. Wycieki paliwa, nawet na stosunkowo niewielką skalę wymagają pracochłonnego i odpowiedniego sprzątania, a jednocześnie mogą stanowić zagrożenie dla ludzi i zwierząt.

Na szczęście, choć wydaje się to trudne, wcale nie jest uciążliwe 🙂

Więc jakie testy musisz wykonać ?

1. Co najmniej raz w roku powinieneś pobrać próbkę paliwa, aby sprawdzić, czy nie jest zanieczyszczone. Dwa główne problemy to woda i, zwłaszcza w przypadku oleju napędowego, substancje biologiczne. Woda w zbiorniku, gdy zostanie przeniesiona do pojazdu, może spowodować awarię silnika. Natomiast bakterie i grzyby powodują, że paliwo jest bardziej kwaśne. Powoduje to korozję i ostatecznie skróci żywotność zbiornika, a w konsekwencji również silniki pojazdów. Biocydy są często dodawane do oleju napędowego, aby zmniejszyć zanieczyszczenie biologiczne, zwłaszcza że nowszy olej napędowy ma mniej siarczanów, które wcześniej działały jako biocyd, ale zostały usunięte ze względu na fakt, że znacznie zwiększały zanieczyszczenie powietrza. Na szczęście tą kwestią zajmują się rafinerie i dostawcy paliwa. O ile nie zalega nam paliwo przez kilka miesięcy, nie musimy się tym martwić. Jednak jak na początku wspomniałem, warto raz w roku pobrać próbkę i sprawdzić jakość paliwa.

2. Po drugie, należy na bieżąco kontrolować integralność zbiornika, jego szczelność i ewentualną degradację spowodowaną wpływem czynników atmosferycznych i promieniowaniem UV. Można to robić za pomocą odpowiednich czujników przecieku oraz mierników poziomu tzw. sond pomiarowych i oczywiście wizualnie. Podstawową sondą mierzącą poziom paliwa może być sonda hydrostatyczna, która jednocześnie zmierzy temperaturę paliwa. Dokładność pomiaru takiej sondy to około 15-20 mm. Istnieją jednak zaawansowane mierniki poziomu, stosowane w zbiornikach paliw. Są to sondy pływakowe magnetostrykcyjne. Mierzą one temperaturę oraz poziom paliwa i wody z dokładnością do 0,5 mm. W tym przypadku ewentualne nawet drobne rozszczelnienie zbiornika zostaje prawie natychmiast wykryte i zasygnalizowane. Sprawdzi się to także wtedy, gdyby nie zadziałał czujnik przecieku, co przecież jest niewykluczone. Oczywiście wykrycie i pomiar poziomu wody w zbiorniku pomaga nam kontrolować jakość paliwa, czyli dodatkowo pomaga w uporaniu się z punktem 1.

O odpowiedzialną ocenę wizualną Twojego zbiornika, powinieneś poprosić kogoś z odpowiednimi uprawnieniami lub firmę serwisującą zbiornik. Częstotliwość testów i inspekcji zależy od czynników, które obejmują wielkość zbiornika, lokalizację, a co najważniejsze tzw. rotację paliwa, czyli prędkość, z jaką paliwo przepływa przez zbiornik. Paliwo, które stoi dłużej, musi być częściej sprawdzane pod kątem zanieczyszczeń biologicznych. Testy integralności należy również przeprowadzić, jeśli wykonałeś jakiekolwiek prace naprawcze na zbiorniku.

3. Po trzecie, wszystkie zbiorniki powinny mieć alarm wysokiego poziomu cieczy, który należy regularnie testować – mniej więcej co miesiąc – aby zmniejszyć ryzyko rozlania paliwa. Tym jednak też zajmie się odpowiednia sonda pomiarowa z systemem informatycznym.

Posiadanie zbiornika paliwa na terenie swojej firmy może zaoszczędzić dużo pieniędzy i sporo czasu pracowników, ale wiąże się również z odpowiedzialnością, jeśli chodzi o testowanie i konserwację zbiornika, aby upewnić się, że zachowuje jego integralność i nie staje się zagrożeniem.

Podsumowanie

Wszystko to brzmi to dość poważnie, jednak najnowsze rozwiązania dotyczące automatyki dla zbiorników będą za Ciebie kontrolowały większość aspektów związanych z bezpieczeństwem samego zbiornika jak również ludzi, zwierząt, a przede wszystkim bezpieczeństwem środowiska naturalnego. Dodatkowo automatyka z oprogramowaniem połączy zbiornik z dystrybutorem, sondą pomiarową i czujnikiem przecieku. Natomiast szczegółowe informacje o Twoim paliwie w formie raportów czy wykresów będą dostępne kiedy tylko zechcesz, w Twoim telefonie, laptopie lub w innym nadrzędnym systemie informatycznym.

Zobacz, jakie jeszcze korzyści przyniesie Ci automat do tankowania i sonda pomiarowa

Masz pytania? Chętnie pomożemy 🙂